Jury

Sekcja I – skrzypce, altówka


dr hab. Lech Bałaban, prof. AM – Akademia Muzyczna w Bydgoszczy

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat u ojca Henryka Bałabana. Następnie kształcił się pod kierunkiem prof. P. Radzińskiego i prof. Jadwigi Kaliszewskiej, w klasie której ukończył studia w Akademii Muzycznej w Poznaniu w roku 1988. W tej samej uczelni uzyskał dyplom w klasie altówki w roku 1994. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem prof. E. Feltza, Z. Brona, O. Kagana, W. Pikajzena, M. Frischenschlagera i R. Ricciego. Obecnie jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, prowadzi również klasę altówki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Do 2014 roku był pedagogiem w poznańskiej Szkole Talentów, w której wychował kilku laureatów konkursów muzycznych. Jest wykładowcą Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie, warsztatów Muzyka Naszych Czasów w Inowrocławiu oraz pomysłodawcą oraz dyrektorem artystycznym Kursu „Zagraj z Mistrzem” w Gnieźnie.

Jest laureatem nagrody specjalnej IV Ogólnopolskiego Festiwalu Młodych Skrzypków w Lublinie /1980/, zdobywcą wyróżnienia na IV Ogólnopolskim Konkursie Skrzypków im. Z. Jahnkego w Poznaniu/1984/ oraz I nagrody V Ogólnopolskiego Konkursu Altowiolistów im. J. Rakowskiego w Poznaniu /1993/. Był także członkiem polskiej ekipy IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu /1986/. Na altówce Lech Bałaban zadebiutował w solowej partii sekstetu smyczkowego „Verklärte Nacht” A. Schoenberga jako koncertmistrz Orkiestry Kameralnej „Amadeus” Polskiego Radia w Poznaniu pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, której członkiem jest od 1988 roku. Jako solista koncertował w wielu miastach Polski oraz w Danii, Słowacji, Niemczech, Austrii, Francji oraz w byłym ZSRR. Z Orkiestrą Kameralną „Amadeus” nagrał koncerty altówkowe J. Ch. Bacha, G. F. Haendla, K. Pendereckiego, M. Stachowskiego, Violetową Rapsodię Piotra Wróbla, oraz Symfonię Koncertującą W. A. Mozarta (wspólnie z Jarosławem Żołnierczykiem). Na prestiżowych Festiwalach „Bravo Maestro” występował m.in. z Wandą Wiłkomirską, Ewą Pobłocką, Wadimem Brodskim, K.A. Kulką, Krzysztofem Jakowiczem, Kubą Jakowiczem, Waldemarem Malickim, Tomaszem Strahlem. Jest członkiem kwartetu smyczkowego „Wieniawski Kwartet”, z którym nagrał m.in. komplet kwartetów smyczkowych Krzysztofa Meyera dla wytwórni NAXOS. Koncertował również z Piotrem Pławnerem.

dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM – Akademia Muzyczna w Gdańsku

Ukończył z wyróżnieniem Liceum Muzyczne w Koszalinie w klasie mgr Małgorzaty Kobierskiej oraz Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Mirosławy Pawlak. Uczestniczył w wielu kursach muzycznych, gdzie doskonalił swoje umiejętności skrzypcowe m.in. u W. Wiłkomirskiej, E. Zienkowskiego i kameralne u H. Meyera (La Salle Quartet), W. Boetchera, M. Mosia. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Medyceuszy Gdańskich. Od 1997 r. związany z Akademią Muzyczną w Gdańsku. W roku 2014 uzyskał tytuł doktora habilitowanego, obecnie zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego AM, gdzie prowadzi klasę skrzypiec i muzyki kameralnej. Pracuje również  jako nauczyciel skrzypiec w ZPSM w Gdańsku-Wrzeszczu. Jest laureatem m.in. Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. J. Brahmsa w Gdańsku w roku 1997.. Jako solista i kameralista brał udział w wielu festiwalach muzycznych: Festiwal Talentów Tarnów 1997, Festiwal Wyższych Szkół Muzycznych Hamburg 1998, Tenby Arts Festival (Walia) 1998, Festiwal Kultur w Teheranie, Festiwalach Muzycznych w Płowdiv i Starej Zagorze, Helgolland, Rzymie, Paryżu, Barcelonie, Majorce, Helsinkach, Odessie, Dubrowniku. Koncertował również z wieloma orkiestrami, wykonując utwory Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Brucha, Mendelssohna, Wieniawskiego, Lalo, Sibeliusa, Góreckiego, Frołowa, Porta. Występował jako solista i kameralista na koncertach oraz festiwalach muzycznych w Danii, Grecji, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Rosji, Finlandii, Chorwacji, Bułgarii, Mołdawii, Iranie, Czechach, Szwecji, Francji, Hiszpanii. Od 1999 roku koncertuje jako członek Tria Gdańskiego. W latach 2008-2012 koncertmistrz Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. W roku 2010 pełnił obowiązki dyrektora naczelnego i artystycznego EOK współpracując z wieloma artystami m.in. J. Maksymiukiem, J. Staniendą, A. Klockiem, A. Mysińskim, Ł. Długoszem, P. Pławnerem, Z. Pilchem, A. Zdunikiem, A. Sztabą, M. Sompolińskim, A. Fabrello, J. Florencio, M.Caldim, K. Baumanem, Z. Rychertem, A. Szymczewską.  Regularnie uczestniczy w pracach Jury konkursów solowych i kameralnych.


Anna Rzymyszkiewicz – Państwowa Szkoła Muzyczna nr 4 w Warszawie

Studia ukończyła w bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec  dr hab Katarzyny Bakowskiej. Swoje umiejętności dydaktyczne doskonaliła na kursach mistrzowskich w klasie prof. Magdaleny Szczepanowskiej (Nowy Sącz, Bałoszyce) , w klasie dr hab. Katarzyny Bąkowskiej (Kąśna Dolna) i w klasie prof. Roberta Szredera (Cremona, Bled). Przez wiele lat współpracowała z orkiestrami radiowymi w Łodzi (pod dyrekcja Henryka Debicha) i w Warszawie (pod dyrekcja  Tadeusza Strugały). Następnie związana z Teatrem Muzycznym Roma i Mazowieckim Teatrem Muzycznym w Warszawie. Doświadczony pedagog , muzyk , juror konkursów , wykładowca na kursach mistrzowskich i seminariach. Od 1990 roku związana jest z PSM I stopnia nr 4 im. Karola Kurpińskiego w Warszawie, w której prowadzi klasę skrzypiec. W 2009 roku nawiązała współpracę z OSM i PSM II st. w Płocku. Jej wychowankowie są laureatami wielu krajowych i zagranicznych konkursów skrzypcowych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu im. Janiny Garści w Stalowej Woli, Międzyszkolnego  Konkursu Skrzypcowego ,, Mistrz literatury dziecięcej Oskar Rieding ” w Warszawie, XXXVII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Muzyków im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego Antonio Vivaldi w Wieliczce, Konkursu „Mały czy duży wirtuoz ” w Warszawie, VI Dziecięcych Spotkań Skrzypcowych w Płocku, Ogólnopolskiego Festiwalu Skrzypcowego w Kielcach, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Janko Muzykant w Sochaczewie,  XV Konkursu Talents for Europe w Dolnym Kubinie (Słowacja ) czy XI Concorso Internazionale Don Vincenzo Vitti w Castelana Grotte. Wybitne osiągnięcia, takie jak Grand Prix w III Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Od Mocarta do Mozarta” czy Grand Prix w III Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej „Brodnica Emsemble „, zdobyła również z prowadzonymi przez siebie zespołami kameralnymi. Wielokrotnie nagradzana podczas konkursów skrzypcowych i przesłuchań CEA m.in. tytułem  „Najlepszego pedagoga” w XV Konkursie Talents for Europe oraz dyplomami za wyróżniające przygotowanie uczniów do przesłuchań w kameralistyce i grze solowej.


Sekcja II – wiolonczela, kontrabas


dr hab. Adam Bogacki, prof. UMFC – Uniwersytet Muzyczny w Warszawie

Adam Bogacki należy do niewielkiego grona polskich kontrabasistów solistów i kameralistów. Ukończył z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne im. Fryderyka Chopina w Bytomiu w klasie kontrabasu prof. Gerarda Przybyły. Następnie odbył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesorów Tadeusza Pelczara i Andrzeja Mysińskiego. W 2009 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a w kwietniu 2014 roku stanowisko profesora nadzwyczajnego w Katedrze Instrumentów Smyczkowych UMFC w Warszawie. Jest laureatem pierwszych miejsc kilku ogólnopolskich konkursów kontrabasowych i kameralnych m.in. w Elblągu, Wrocławiu, Warszawie a także zdobywcą pierwszego wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. W. Bucchi w Rzymie (1993). Działalność solową na kontrabasie rozpoczął w 1988 roku, kiedy to wraz z Polską Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną z Bytomia odbył tournée koncertowe po Hiszpanii występując tam jako solista w ponad dwudziestu miastach, m.in. w Palau de Music w Walencji w ramach Europejskiego Festiwalu Orkiestr i Solistów. W okresie studiów jak i później koncertował jako solista m.in. w Czechach, Francji, Niemczech i Szwecji. Współpracował z wieloma zespołami kameralnymi: Chopin Soloist, Nowe Trio Warszawskie, Concerto Avenna – Warszawscy Soliści pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego, a także z Polską Orkiestrą Kameralną pod kierunkiem Jana Staniendy. W latach 1994-2006 stale współpracował z Polską Filharmonią Kameralną w Gdańsku kierowaną przez Wojciecha Rajskiego. W 1993 roku Adam Bogacki objął stanowisko pierwszego kontrabasisty Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, równocześnie współpracując w tym okresie z orkiestrami Sinfonia Varsovia oraz Menuhin Festiwal Orchestra pod batutą Sir J. Menuhina. Z zespołem tym występował w najważniejszych salach koncertowych Europy. W 2006 roku Polskie Radio wydało solowy album Adama Bogackiego Kontrabas z udziałem Polskiej Orkiestry Radiowej z utworami N. Paganiniego G. Bottesiniego i D. Dragonettiego. W 2008 roku artysta otwierał Światowy Festiwal Kontrabasowy z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, występował również jako solista wraz ze światowej sławy flecistą i dyrygentem Patrickiem Gulouisem. Jako kameralista Adam Bogacki występował z wybitnymi polskimi pianistami: Edwardem Wolaninem, Januszem Olejniczakiem, Waldemarem Malickim, Markiem Drewnowskim. Z Kwartetem Camerata oraz klawesynistą Markiem Toporowskim i skrzypkiem Robertem Kabarą w 1997 roku nagrał pierwszą polską audiofilską płytę z muzyką klasyczną Cztery Pory Roku, DUX. Płyta ta rok później otrzymała nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego FRYDERYK 98.

Adam Bogacki prowadził mistrzowskie kursy kontrabasowe dla polskich i zagranicznych studentów w Warszawie, Zamościu, Łomży, Wrocławiu, Bytomiu i Łodzi, gdzie jest także jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Kontrabasowego. Od 2010 roku prowadzi również kursy metodyki nauczania gry na kontrabasie w Warszawie oraz w Teresinie w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych. W 2013 roku wraz z pedagogiem i kontrabasistą Jackiem Kicmanem zainicjował Pierwszy Ogólnopolski Konkurs im. Profesora Tadeusza Pelczara.

Monika Juszko – Państwowa Szkoła Muzyczna w Elblągu

Wiolonczelistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Wieloletni  doświadczony pedagog Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Wiłkomirskiego w Elblągu. Od 2006 r. kierownik sekcji instrumentów strunowych. Wśród jej wychowanków są uczniowie – laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, Ogólnopolskich Przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej, stypendyści Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.

Dwukrotnie nagrodzona Nagrodą Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce.


dr hab. Tadeusz Samerek, prof. AM – Akademia Muzyczna w Gdańsku

W roku 1996 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krzysztofa Sperskiego. W latach 1991 – 94 był laureatem czterech kolejnych edycji konkursów organizowanych przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Gdańsku. Za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne otrzymał w roku 1995 stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W tym samym roku otrzymał również stypendium Medyceuszy Gdańskich. Swoje umiejętności w grze na wiolonczeli poszerzał na wielu Międzynarodowych Kursach Muzycznych pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów jak: S. Firlej, R. Jabłoński, P. Leisegang, W. Boettcher, A. Noras, M. Czajkowska, M. Strauss. Przez cały okres studiów poszerzał swoją wiedzę praktyczną i teoretyczną w dziedzinie muzyki kameralnej w klasie prof. Anny Prabuckiej – Firlej. Już w czasie studiów rozpoczął pracę w trio fortepianowym „Trio Melankolic”. Jednym z ważniejszych sukcesów zespołu było zdobycie w Gdańsku w roku 1997 drugiego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa. W roku 2001 wraz ze skrzypaczką – Karoliną Piątkowską i pianistką Izabelą Paszkiewicz-Posańską utworzył trio fortepianowe, które po trzymiesięcznej współpracy otrzymało w Krakowie pierwszą nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego. W programach koncertowych Tadeusza Samerka bardzo ważną pozycję zajmuje muzyka współczesna. Na festiwalach i koncertach poświęconych muzyce współczesnej T. Samerek wykonywał utwory takich kompozytorów jak: Elżbieta Sikora, Helena Tulve, Andrzej Cwojdziński, Wojciech Blecharz (prawykonanie), Paweł Mykietyn (prawykonanie), Thüring Bräm, Andrzej Nikodemowicz czy Paweł Kwapiński. W czerwcu 1998 r. razem z kwartetem smyczkowym Art–Ton T. Samerek dokonał wraz z Trio Jazzowym Leszka Kułakowskiego nagrania płyty pt. ”Katharsis”. Płyta zajęła pierwsze miejsce w rankingu czasopisma „Jazz Forum” W roku 1995 rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Aktualnie zatrudniony jest w tejże uczelni na stanowisku profesora nadzwyczajnego.  T. Samerek jest autorem dwóch książek: „Chopin-Schumann u źródeł romantycznych inspiracji” i „Akordy sukcesu i pasaże tęsknoty. Enneagram kluczem do interpretacji sonat wiolonczelowych F. Chopina i A. Tansmana”.

Sekcja III – gitara klasyczna


prof. zw. dr hab. Alina Gruszka Akademia Muzyczna w Katowicach

Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Pełniła funkcję prorektora do spraw artystycznych i studenckich oraz prorektora do spraw naukowych i dydaktycznych Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od  2002 roku kieruje Katedrą Gitary, a od roku 2004 Katedrą Gitary i Harfy. Pełniła również funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu „Śląska Jesień Gitarowa” odbywającego się w cyklu dwuletnim w Tychach. Jej działalność artystyczna związana jest głównie z kameralistyką. Występowała w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, USA. Dokonuje szeregu opracowań na gitarę, prowadzi  warsztaty i lekcje mistrzowskie dla gitarzystów w kraju i na świecie. Alina Gruszka bierze udział w pracach jury na wielu międzynarodowych konkursach gitarowych, jak również opracowuje programy przygotowywane na makroregionalne i ogólnopolskie przesłuchania uczniów szkół muzycznych I i II st. oraz na międzynarodowe konkursy gitarowe. Jej uczniowie i studenci zdobyli około 150 nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych. Otrzymała wiele nagród i wyróżnień, między innymi Złoty Krzyż Zasługi przyznany przez prezydenta R. P. Aleksandra Kwaśniewskiego (2005); Nagroda w Dziedzinie Kultury i Nauki za rok 1995 Aleksandra Gądka – Prezydenta Miasta Tychy, Nagroda za całokształt dorobku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bogdana Zdrojewskiego (2011); Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2014)


prof. zw. dr hab. Piotr Zaleski Akademia Muzyczna we Wrocławiu

W latach 1975-79 studiował jako stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki w „Franz-Liszt Musikhochschule” w Weimarze w klasie gitary prof. Ursuli Peter i doc. Moniki Rost. Od 1979 roku zatrudniony w szkolnictwie muzycznym podstawowego i średniego szczebla we Wrocławiu, od 1980 – w ówczesnej PWSM we Wrocławiu. W 1983 roku wygrał konkurs na asystenta klasy gitary, w 1988 zrealizował przewód doktorski, w 1993 – habilitacyjny. W 2000 roku otrzymał profesurę tytularną. W latach 1990-93 pełnił funkcję dziekana Wydziału Instrumentalnego AM we Wrocławiu, obecnie jest kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych. Od 2007 roku prowadzi także klasę gitary w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W trakcie swojej działalności artystycznej występował z recitalami solowymi w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Hiszpanii, Niemczech, Holandii. Był solistą koncertów symfonicznych z orkiestrami filharmonii w: Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, Opolu, Rzeszowie, Wałbrzychu, Jeleniej Górze. W zakresie kameralistyki występował w duecie z fletem (w Polsce i w Niemczech) oraz w „Complesso di Musica Antica” prof. E. Sąsiadka, grając na lutni. W 2009 roku stworzył wraz ze swoimi studentami zespół „Jacaras”, wykonujący muzykę Hiszpanii XVII wieku, w którym gra na timple canario. Ucząc w szkołach muzycznych wszystkich szczebli (od 1998 roku także w „Szkole Talentów” w Poznaniu) wykształcił wielu znakomitych gitarzystów, tworzących dziś gitarową elitę Polski, takich jak: Krzysztof Pełech, Łukasz Kuropaczewski, Marek Pasieczny, Krzysztof Meisinger, Robert Horna, Anna Pietrzak, Jakub Kościuszko. Wielokrotnie prowadził kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, m.in. na festiwalach w Mikulovie i Kutnej Horze (Czechy), Esztergom (Węgry), Castro Urdiales, Santander, Ingenio/Gran Canaria (Hiszpania), Rotenburg, Erwitte (Niemcy). Był zapraszany do prowadzenia lekcji w Wyższych Szkołach Muzycznych w: Wiedniu, Budapeszcie, Granadzie, Weimarze, Grazu, Munster, Enschede, Szeged, Rovigo, a także w polskich Akademiach Muzycznych (Kraków, Katowice). Wielokrotnie był też jurorem konkursów gitarowych wszystkich szczebli, w Polsce oraz w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech i w Hiszpanii.

Zbigniew Dubiella Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie profesora Jana Paterka. Znany jako popularyzator gitary dysponujący największymi  w kraju zbiorami nut, nagrań i periodyków gitarowych. Zastępca redaktora naczelnego magazynu Świat Gitary i współpracownik angielskiego The Classical Guitar. Autor Leksykonu polskich gitarzystów, drukowanego na łamach Świata Gitary. Często zapraszany do jury konkursów krajowych i zagranicznych oraz z wykładami tematycznym związanymi z jego kolekcją gitaraliów. Piastuje funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego im. Czesława Droździewicza w Krynicy oraz Ogólnopolskiego Konkursu Gitarowego HITY NA GITARZE w Koszalinie. Przez wiele lat organizował festiwale gitarowe Spotkania z Muzyką Gitarową w Koszalinie, oraz ogólnopolskie konkursy gitarowe. Ma wiele sukcesów pedagogicznych za które odznaczony został Brązowym Krzyżem Zasługi  oraz nagrodą Ministra Kultury i Sztuki. Do jego najbardziej znanych wychowanków należą: Ewa Jabłczyńska, Adam Woch i Bianka Szalaty. Autentyczny pasjonat gitary, uznawany za tak zwaną chodzącą encyklopedię gitarową.


Sekcja IV – flet poprzeczny, obój, klarnet, fagot, saksofon


dr Ewelina Agata Zawiślak – Akaademia Muzyczna w Łodzi

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Antoniego Wierzbińskiego w roku 2004. W latach 2003 – 4 odbyła naukę w Franz Doppler Institute w Budapeszcie w klasie prof. Jánosa Bálinta. Od 2002 roku pracuje na stanowisku flecisty w Orkiestrze Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, a od 2004 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W roku 2013 otrzymała tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Łodzi i w tym samym roku stanowisko adiunkta – doktora w macierzystej Uczelni. W 1995 roku otrzymała tytuł Talentu Muzycznego podczas Tygodnia Talentów w Tarnowie. W roku 2005 została finalistką Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej Gaetano Zinetti  w Sanguinetto we Włoszech. W tym samym roku została półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Kameralnego w Nichelino we Włoszech,  natomiast w roku 2007 została laureatką Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Horn w Austrii. W roku 2010 – otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne; 2013 – otrzymała nagrodę „Zasłużona dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku 2015 – nagrodę indywidualną I stopnia przyznana przez Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie za Szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce oraz (2015) – Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pełną oddania pracę  pedagogiczną. W roku 2016 – I nagrodę w kategorii IV (duet fletowy) na Międzynarodowym Konkursie na flet solo „Il flauto ricercato” w Łodzi. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych flecistów jak: János Bálint, Peter Lucas Graf, Patric Gallois, Robert Morris Aitken, Emmanuel Pahud, Benedek Cśalog, Craig Goodman, Carlos Brunnel, Mario Caroli, Carlo Jans  i innych. Koncertuje od roku 1990 jako solistka i kameralistka, zarówno w Polsce jak i za granicą (m. in.: w Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Węgrzech, Niemczech, Chinach, Norwegii. Od roku 2006 współtworzy trio z flecistą prof. Jánosem Bálintem oraz pianistką Kingą Firlej – Kubicą, współtworzy zespół Mellow Five, Tenerezza. W roku 2008 podjęła współpracę z Orkiestrą Polish Camerata. Uczestniczyła w wielu nagraniach dla radia i telewizji. Ma wkład w poszerzenie literatury fletowej poprzez działalność wydawniczą,  tworząc aranżacje i transkrypcje na flet i fortepian. Osiąga liczne sukcesy pedagogiczne czego dowodem są nagrody i wyróżnienia zdobyte przez jej wychowanków na krajowych i międzynarodowych konkursach.

dr Arkadiusz Adamczyk – Akademia Muzyczna w Poznaniu

Urodził się w 1979 roku w Katowicach. Naukę gry na fagocie rozpoczął w wieku 13 lat pod kierunkiem prof. Z. Tlatlika. Następnie z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. B. Gadawskiego oraz podyplomowe studia mistrzowskie w Royal College of Music w Londynie pod kierunkiem Andrea di Flammineis oraz Martina Gatt’a. W 2013 roku Arek Adamczyk otrzymał dyplom doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie aktualnie jako adiunkt prowadzi klasę fagotu. Jest laureatem I miejsca w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Instrumentów Dętych w Olsztynie (1998), I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2002) , II miejsca w Konkursie Fagotowym im. C. M. Webera we Wrocławiu (2004) oraz I miejsca w I Międzynarodowym Konkursie im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2007). W 2003 roku był finalistą Yamaha Music Foundation w Cardiff. Otrzymał także stypendia następujących brytyjskich fundacji: Leverhulme, Stanley Picker, Ian Karten i Leche, jak rownież Stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium Prezydenta Dąbrowy Górniczej „Najlepsi Najlepszym”. W latach 2004-2005 był członkiem Southbank Sinfonia w Wielkiej Brytanii, gdzie do chwili obecnej prowadzi działalność artystyczną, współpracując między innymi z BBC National Orchestra of Wales, Bournemouth Symphony Orchestra, Orchestra of the Royal Opera House oraz Hallé Orchestra. W latach 2011-2012 był pierwszym fagocistą Filharmonii Poznańskiej. Jako solista występował między innymi z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Filharmonią Łódzką, Filharmonią Zabrzańską oraz Southbank Sinfonia.

dr Andrzej Wojciechowski – Akademia Muzyczna w Gdańsku

Jest absolwentem Państwowego Liceum im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie w klasie klarnetu Roberta Wasilewskiego oraz Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie sławy jak: Andrew Marriner, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Wojciech Mrozek, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Antonio Saiote, Alessando Travaglini, Gabor Varga. W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą Conservatori Superior De Musica w Castello. Jest laureatem nagród i wyróżnień o randze międzynarodowej i ogólnopolskiej. Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury. Jego podróże artystyczne obejmują niemalże wszystkie kontynenty. Jako solista występował pod batutą m. in.: Wojciecha Rajskiego, Georga Maisa, Massimiliano Caldi, Wiesława Kwaśnego, Rodrigo Tomillo, Giulio Magnani, Roberta Kabary, Janusza Przybylskiego, Piotra Staniszewskiego. Jest pierwszym klarnecistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Wraz ze Sławomirem Wilkiem (fortepian) współtworzy formację Inspiro Duo. Członek Polskiego Zespołu Basethornowego, Gdańskiego Trio Stroikowego oraz zespołu Zagan Acoustic. Od 2014 roku adiunktem klasy klarnetu w gdańskiej Akademii Muzycznej. W tym samym roku Andrzej Wojciechowski został oficjalnie „Muzykiem Selmera”. Jest także profesorem gościnnym na Uniwersytecie Muzycznym Ningxia w Yin Chuan (Chiny). Jego debiutancki album CD „A TRIBUTE TO BENNY GOODMAN” nagrany wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku pod batutą Łukasza Borowicza oprócz utworów dedykowanych artyście zawiera pierwsze polskie nagranie Koncertu Aarona Coplanda.

Sekcja V – trąbka, waltornia, puzon, tuba, eufonium


prof. zw. dr hab. Roman Gryń – Akademia Muzyczna w Poznaniu

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1983 na wydziale instrumentalnym – specjalność trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych pedagogów: Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Obecnie jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i  Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki, pełniąc jednocześnie od 2002 roku funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Pracę zawodową rozpoczął w roku 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonie Bałtycka, Szczecińska, Koszalińska, Toruńska, Orkiestra Kameralna, Capella Bydgostiensis, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt (Niemcy), Northamptonshier Country Youth Concert Band (Wielka Brytania). Z wyżej wymienionymi orkiestrami koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie. Roman Gryń prowadzi również bardzo bogatą działalność solistyczną i kameralną. Jest współtwórcą zespołu kameralnego Poznań Brass Quintet, wielokrotnie koncertował z zespołem Tutti e Solo, z  którym nagrał CD „Polski Barok”. W swojej karierze artystycznej często koncertował również z organami, występując z takimi artystami jak J. Tuma (Czechy), M. Rost (Niemcy), E. Karolak, R. Hauptman, M. Dąbrowski, B. Narloch, R.  Perucki, J. Malanowicz, A. Chorosiński, czy  M. Hannulą (Finlandia). Nagrał płytę CD z S. Kamińskim oraz dwie płyty CD z B. Narlochem. Roman Gryń bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych . Prowadzi również warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.

dr hab. Dariusz Mikulski – Akademia Muzyczna w Łodzi

Dyrygent i waltornista. Urodził się 25 lutego 1973 roku w Zelowie. Naukę muzyki rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi w klasie waltorni Zbigniewa Młynarskiego. W roku 1991 rozpoczął studia w łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów. Będąc studentem, równolegle rozpoczął edukację w Niemczech, w StaatlicheHochschulefür Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie waltorni profesora Radovana Vlatkovica. Studia w Łodzi ukończył z wyróżnieniem w roku 1996, a studia w Stuttgarcie w roku 1998. Od roku 1998 rozpoczął studia w salzbuskim Mozarteum w Austrii. W roku 2003 uzyskał tytuł Doktora Sztuki Muzycznej w zakresie instrumentalistyki w Akademii Muzycznej w Łodzi. Podczas dotychczasowej drogi artystycznej zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na  konkursach muzycznych: 1992 – nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Enschede, 1994 – nagroda na I Łódzkim Festiwalu Młodych Waltornistów, 1997 – nagroda na Międzynarodowym Konkursie Waltorniowym Praska Wiosna w Pradze, 1997 – nagroda na Międzynarodowym Konkursie Waltorniowym im. Petera Damma w Iserlohn, 1998 – nagroda na Międzynarodowym Konkursie Waltorniowym w Toulonie, 2000 – nagroda na Międzynarodowym Konkursie Waltorniowym w Markneukirchen. Jako muzyk orkiestrowy bądź solista brał udział w wielu festiwalach muzycznych. Najważniejsze z nich to EuropäischerKultursommer, SalzburgerFestspiele, Schleswig-Holstein Musikfestivall, MDR Musiksommer, Berliner Festwochen, WinterthurerMusikfestwochen, SchlossfestspieleEttlingen, Menuhin Festival, MozartfestbüroWürzburg, Festival Ljubljana, SchwetzingerFestspiele, SommersprossenRottweil, MoselFestwochen, Bodensee-Festival, PutbusFestspiele, FestivalMitte Europa, LudwigsburgerSchlossfestspiele, FestspieleMecklenburg-Vorpommern, RheingauMusikfestival, Faro Musikfestival. Jako solista i dyrygent koncertował z towarzyszeniem orkiestr m.in.  Państwowej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Białostockiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Koszalińskiej, Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Opery Dolnośląskiej we Wrocławiu, Opery Poznańskiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Wrocławskiej, NorddeutscherRundfunk, Berlin SinfonieOrchester, Wiener Kammerorchester, KurpfaelzischesKammerorchester, StuttgarterKammerorchster, Philharmonie der Nationen, PragerSolisten, ThailandPhilharmonicOrchestra, Sinfonieorchestra Faro , TueringerSinfonieorchester, Deutsche Oper Berlin, Filharmonie Hradec Kralove, VogtlandPhilharmonie Reichenbach-Greiz, Filharmonii Lwowskiej i innych. Dokonał wielu nagrań audio na płytach CD jak i audio-wideo na płytach DVD. Obecnie jest zatrudniony w Łodzi, w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów na stanowisku adiunkta. W roku 2008 otrzymał od Marszałka Województwa Dolnośląskiego Nagrodę za Szczególne Osiągnięcia w Dziedzinie Kultury a Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go odznaczeniem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Rafał Mizdalski – Szkoła Muzyczna I i II st. w Szczecinku

Urodził się w 1973 roku w Chełmnie. W roku 2004 ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie puzonu prof. Magdaleny Zawadzkiej. Od roku 2000 pracuje jako pedagog w  Szkole Muzycznej I i II st. im. Oskara Kolbera w Szczecinku, gdzie do dnia dzisiejszego prowadzi klasę puzonu i tuby. W  roku 2005 nawiązał również współpracę z Zespołem Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile. Oprócz pracy pedagogicznej prowadzi ożywioną działalność koncertową, solową i kameralną.

Jego  uczniowie są laureatami wielu konkursów  ogólnopolskich i międzynarodowych, stypendystami  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendystami programu Młoda Polska.  Za osiągnięcia dydaktyczne otrzymał szereg nagród i wyróżnień m.in. w Nagrody Indywidualne Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce oraz szereg  Dyplomów Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za wyróżniające  przygotowanie uczniów do Ogólnopolskich  Przesłuchań Szkól Muzycznych I i II stopnia.


Sekcja VI – perkusja

dr hab. Jorge Luis Valcarcel Gregorio, prof. AS – Akademia Sztuki w Szczecinie

Perkusista, profesor nadzwyczajny Akademii Sztuki w Szczecinie. Prowadzi szeroką działalność artystyczno-dydaktyczną związaną z instytucjami kulturalnymi tak Pomorza Zachodniego, jak i całego kraju. Występuje jako solista na różnych scenach muzycznych, bierze też udział jako juror w konkursach perkusyjnych szkół muzycznych. Wyróżniony odznaką Zasłużony Działacz Kultury oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Występował jako solista z Filharmonią Szczecińską, orkiestrą Academia oraz Chórem Akademickim Politechniki Szczecińskiej.

W 1979 roku na ojczystej Kubie rozpoczął pracę w Wyższym Instytucie Sztuk w Hawanie oraz w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Kuby. Od 1988 roku pracuje w Filharmonii Szczecińskiej, gdzie przez wiele lat pełnił funkcję kierownika sekcji perkusji. W tym samym roku rozpoczął również pracę w Akademii Muzycznej w Poznaniu Filia w Szczecinie. Napisał muzykę do sztuki teatralnej Ramdam. „Gadające lustro” Philippe Donn. Był członkiem zespołu doradców przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie do spraw wdrażania najnowocześniejszych metod nauczania przedmiotów muzycznych.

Magdalena Kordylasińska – Pękala – ZPSM nr 4 w Warszawie

Magdalena Kordylasińska-Pękala naukę gry na perkusji rozpoczęła w wieku 18 lat w klasie perkusji mgr Dariusza Jagiełło. W 2006 r. z wyróżnieniem ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studia kontynuowała  w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Kopenhadze, w klasie perkusji  prof. Gerta Mortensena. Jest laureatką wielu konkursów,  m.in. I miejsca na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Perkusyjnych  w Warszawie i na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym im. M. Stasiniewicza , a także Grand Prix oraz nagrody publiczności na Festiwalu Nowa Tradycja.  W 2009 roku została finalistką prestiżowego IPCL Percussion Duo Competition Luxemburg, a  w 2013 roku  z kolei otrzymała Nagrodę Specjalną podczas The Universe Marimba Competition w Sint-Truiden w Belgii (duet perkusyjny Hob-beats). Kilkakrotnie była stypendystką Ministra Kultury oraz Narodowego Centrum Kultury. Od 2002 r. współpracuje z Miłoszem Pękalą, z którym tworzą duet perkusyjny Hob-beats. Zarówno solo jak i w duecie brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach: Festiwal Muzyki Współczesnej – Warszawska Jesień, Kwartesencja Festiwal Perkusja Solo i w Zespole – Koszalin, Crossdrumming Festival – Warszawa. Współpracowała zarówno z wybitnymi solistami  jak i orkiestrami symfonicznymi w całym kraju. Intensywnie szkoliła swój warsztat nie tylko w zakresie gry na instrumencie, ale też wielokrotnie brała udział w szkoleniach i warsztatach dla pedagogów, np. w kursie dla pedagogów prowadzony przez N. J. Zivkovica . Sama także wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie i warsztaty dla dzieci m.in. w PSM I i II st. w Szczecinie, podczas Warsztatów Perkusyjnych w Kolbuszowej (PSM I i II st. w Kolbuszowej), podczas Małej Warszawskiej Jesieni, Smykofonii, w Filharmonii Narodowej, Festiwalu Kwadrofonik. Od kilku lat Magdalena Kordylasińska-Pękala jest nauczycielem perkusji w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, gdzie pracuje zarówno z najmłodszymi jak i starszymi uczniami a także prowadzi zespoły kameralne.

Łukasz Lewczak – Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie

Absolwent Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie oraz  Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, specjalność instrumenty perkusyjne. Dodatkowo uczestnik podyplomowych studiów Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz podyplomowych studiów Zarządzania Oświatą w Wyższej Szkole Zarządzania w Gdańsku. Obecnie student kierunku Prawo w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Prezes Stowarzyszenia MUZYK przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz w Koszalinie. Animator kultury, organizator wielu wydarzeń operowych, m.in.: wystawień oper „Eros i Psyche” L.  Różyckiego, „Francesca da Rimini” S. Rachmaninowa, „Gianni Schicchi” G. Pucciniego, „Weksel Małżeński” G. Rossiniego,   „Otello” G. Verdiego czy “Złoto Renu” R. Wagnera. Nauczyciel gry na instrumentach perkusyjnych w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych
im. G. Bacewicz w Koszalinie  i Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. I. J. Paderewskiego w Kartuzach. Jego uczniowie odnoszą liczne sukcesy na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.

Sekcja VII – śpiew solowy


dr hab. Małgorzata Grela, prof. AM – Akademia Muzyczna w Bydgoszczy

W 1993 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie st. wykł. Ireny Maculewicz-Żejmo. W 2002 roku uzyskała kwalifikacje I stopnia sztuki muzycznej, a w 2009 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej wokalistyka. Od października 2009 roku jest zatrudniona na etacie adiunkta w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim a od października 2011 roku na etacie profesora nadzwyczajnego. Od września 2012 objęła funkcję dziekana wydziału wokalno-aktorskiego. Jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz półfinalistką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Od 1993 roku jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy, a także współpracuje z Operą w Krakowie, Operą i Operetką w Szczecinie i z Teatrem Muzycznym w Lublinie. Brała udział w wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych m. in.: Festiwalu Mozartowskim we Francji, Festiwalu Sommerfestspiele w Niemczech,  Bydgoskim Festiwalu Operowym, II Letnim Festiwalu Opery i Operetki w Krakowie, IV Międzynarodowym Festiwalu Kalejdoskop Form Muzycznych w Sopocie. W Filharmonii Bydgoskiej na Międzynarodowym Festiwalu Musica Antiqua Europae Orientalis w Bydgoszczy wykonała partię sopranową w Oratorium „Elias” – F. B. Mendelssohna. Małgorzata Grela ma w swoim dorobku wiele różnorodnych ról m. in. Małgorzaty w „Mefistofelesie” A. Boito, Liu w „Turandot” G. Pucciniego, Rusałki w „Rusałce” A. Dworzaka, Saffi w „Baronie Cygańskim” J. Straussa i Elicii w „My Fair Lady” F. Loewe. Śpiewała w wielu krajach Europy m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Luxemburgu, Belgii i Holandii. W 2000 roku z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki została uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Bydgoszczy za niestrudzoną działalność na rzecz kultury muzycznej. W październiku 2006 roku z okazji 50-lecia Opery Nova w Bydgoszczy wystąpiła w uroczystej premierze opery I. J. Paderewskiego „Manru” kreując partię Ulany. Otrzymała ”Złotą Maskę” za partię „Hrabiny Maricy”, wygrywając w plebiscycie „Gazety Pomorskiej” na Najpopularniejszą Śpiewaczkę Operową sezonu artystycznego 2003/2004.

dr Kamila Kułakowska – Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Pile

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w klasie fortepianu oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Brygidy Skiby (2004, dyplom z wyróżnieniem). Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych mistrzowskich kursów wokalnych prowadzonych m.in. przez: prof. Ch. Hampe (Karlsruhe), prof. Ch. Elssnera (Drezno) oraz prof. H. Łazarską (Wiedeń). Od 2008 roku była asystentem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, od 2015 roku pracuje na stanowisku adiunkta. Oprócz tego kształci młode pokolenie śpiewaków w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Pile. Jest laureatką wielu konkursów m. in.: III Ogólnopolskiego Konkursu Złote Głosy, XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie, III Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz III Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej we Wrocławiu. Debiutowała partią Papageny w Berlinie w roku 2004. W sezonie artystycznym 2004/2005 związana była z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie kreowała postaci głównie z oper W. A. Mozarta i St. Moniuszki. Brała udział w wielu festiwalach, wśród których warto wymienić: VI Festiwal Belcanto (Nałęczów; 2008), Festiwal Hoffmannowski (Poznań; 2008), XVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych (Katowice; 2007), 45. Festiwal Moniuszkowski (Kudowa Zdrój; 2007), Ars Cameralis (Kraków; 2007, 2008), Łańcuch IV (Warszawa; 2007), Vivat Moniuszko (Szczecin; 2005), Międzynarodowy Festiwal Kalejdoskop Form Muzycznych (Sopot; 2004) oraz Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans (Wrocław; 2002 i 2003). Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występuje na scenach zarówno w kraju jak i poza jego granicami (Austria, Bułgaria, Niemcy, Rumunia, Szwecja). Śpiewała w wielu prestiżowych salach koncertowych. Można ją było usłyszeć m. in.: w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Operze Narodowej w Kluż (Rumunia), w Filharmonii Sofijskiej (Bułgaria), w Mozarteum w Salzburgu (Austria), w Musikforum w Klagenfurt (Austria) i w wielu innych miejscach. Występowała pod batuta takich dyrygentów jak: T. Biernacki, St. Bevier, M. Figas, J. Kosek, W. Kunc, D. Mikulski, W. Szymański, T. Wicherek, J. M. Zarzycki. Współpracuje ze znakomitymi pianistami-kameralistami: G. Biegas, M. Kozieł oraz M. Rutkowski. Obecnie współpracuje z Operą Krakowską, Operą Nova w Bydgoszczy, Krakowską Operą Kameralną oraz z Filharmonią Opolską, Filharmonią Pomorską i Filharmonią Sudecką.

dr Przemysław Rezner – Akademia Muzyczna w Łodzi

Śpiewak operowy, aktor i pedagog, ur. w 1966 r. w Łodzi. W 1991 r. ukończył studia w klasie prof. Tadeusza Kopackiego na Wydziale Wykonastwa Instrumentalnego i Wokalno- Aktorskiego, sekcja wokalno – aktorska Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 1990 do 1997 roku zatrudniony w Warszawskiej Operze Kameralnej. W latach 1990 -1991 był stypendystą (w Zurichu i Monachium) znakomitego śpiewaka i pedagoda E. Haefligera.  Od 1997 do chwili obecnej solista śpiewak Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2012 jest starszym wykładowca na Wydziale Wokalno-Aktorskim łódzkiej uczelni, a od 2000 roku pracuje w średnim szkolnictwie muzycznym; jest nauczycielem dyplomowanym OSM I i II st. im H. Wieniawskiego (emisja głosu i zespół wokalny) oraz ZSM im. St. Moniuszko w Łodzi (klasa śpiewu solowego). W czasie kariery zawodowej brał udział w czterdziestu pięciu spektaklach premierowych. W  repertuarze ma ponad sześćdziesiąt partii operowych, operetkowych i musicalowych. Z teatrami odbył liczne tournée zagraniczne. Śpiewał lub śpiewa gościnnie na deskach: Opery Wrocławskiej, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery Krakowskiej, Opery Narodowej, Opery Poznańskiej. Na swym koncie ma również występy w prestiżowych teatrach i salach koncertowych: Gewandhaus – Lipsk, Filharmonia Berlińska, Theater an der Wien – Wiedeń, Grand Teatro Liceu – Barcelona, Teatr Festiwalowy w Salzburgu. Współpracował i współpracuje z najwybitniejszymi twórcami polskiej i europejskiej sceny muzycznej i teatralnej, takimi jak m.in: Michael Newnham, Maciej Figas, Tadeusz Kozłowski, Jacek Boniecki, Yacov Bergman, Claudio Desderi, Tadeusz Wicherek, Maciej Niesiołowski, Tadeusz Karolak, Jose Florencio Junior, Warcisław Kunc, Tomasz Tokarczyk, Łukasz Borowicz, Tadeusz Wojciechowski, Uwe Theimer, Jerzy Salwarowski, Chikara Imamura, Krzysztof Kolberger, Stanisław Brejdygant, Bodo Igesz, Robert Skolmowski, Detlef Heusinger, Tomasz Konina, Maciej Prus, Annette Wolf, Janusz Józefowicz, Laco Adamik, Paweł Aigner, Giorgio Madia i wielu innych. Prowadzi również działalność koncertową współpracując z Filharmoniami: Łódzką, Pomorską, Płocką, Lubelską, Zielonogórską. Na zaproszenie Polskiej Orkiestry Radiowej dokonał archiwalnego nagranie opery Przygoda króla Artura G. Bacewicz (2010). Okazjonalnie występuje również w telewizji i filmie: Dom który zbudował Jonathan Swift reż. T. Junak – 1989, Cisza reż. M. Rosa – 2001. Nominowany do nagrody im. Andrzeja Hiolskiego – za najlepszą kreację męską w sezonie 2001/2002. Otrzymał również Nagrode Marszałka Województwa Łódzkiego – za pracę artystyczną w sezonie 2003/2004 i Nagrodę ZASP w 2009 r.